Dit zijn de voordelen van het RFID-voorraadbeheersysteem
- Verlaag je busvoorraad met gemiddeld 30%;
- Behaal een minimale servicegraad van 95%;
- Eén bezoek is doorgaans genoeg (hoger on-stop-fix percentage);
- Minder spoedbestellingen en ritjes naar de groothandel;
- Meer tevreden klanten en servicemonteurs;
- Wasco waarschuwt tijdig voor incourante artikelen;
- 100% juiste levering door een perfect uitgaande controle.
Voorraadwaarde daalt met 30%
Ruim 600 servicebussen zijn inmiddels voorzien van het RFID-voorraadbeheersysteem door Wasco. De voorraadwaarde in deze bussen is met ongeveer 30% gedaald. Bij de start met het RFID-voorraadbeheersysteem liggen er in een bus zo’n 200 unieke service-artikelen op voorraad. In 95% van de gevallen heeft een servicemonteur dan het juiste onderdeel bij zich. Het aantal eenmalige bezoeken aan een klant kan hierdoor met 15-20% toenemen.
Op de RFID-sticker vind je nog steeds de artikelomschrijving en de barcode voor je registratie en bestellingen.
Een bus voor en na de ombouw met RFID
Hoe wordt de voorraad van de bus bepaald met RFID?
Je voorraad wordt met RFID bepaald op basis van je werkelijk verbruik, geïnstalleerde toestellen en eigen wensen. Periodiek wordt bepaald welke artikelen niet meer verbruikt worden en uit de busvoorraad kunnen en/of welke artikelen juist toegevoegd moeten worden. De voorraad blijft hierdoor up-to-date en de servicegraad hoger.
Analyse op basis van data
Met meerdere databronnen kan Wasco jou voorzien van inzichten in de servicevoorraden. Hiervoor wordt bijvoorbeeld 2 keer per jaar een RFID-scan uitgevoerd. Met deze analyses krijg je inzicht in welke artikelen al langere tijd in voorraad liggen, maar niet gebruikt worden. Daarnaast kunnen we ook tonen welke artikelen veel gebruikt worden, maar niet op voorraad zijn of welke artikelen de monteur aanschaft maar niet gebruikt.
Op basis van deze analyses brengt Wasco een advies uit welke artikelen uit de servicevoorraad gehaald kunnen worden en wordt bepaald of de artikelen nog courant zijn. Hiermee voorkom je verspilling.
Ook kijkt Wasco of de artikelen die besteld maar niet gebruikt worden, retour genomen kunnen worden. Zo blijft de voorraad op pijl en liggen er geen ongebruikte artikelen op voorraad.
Zijn er artikelen die veel gekocht worden, maar die niet op voorraad liggen in de bus? Wasco kan dan adviseren om deze op voorraad te leggen, om misgrijpen door de monteur te voorkomen en de eenmalige bezoeken te verhogen.
Interesse? Neem voor meer informatie contact op met je vertegenwoordiger of via rfid@wasco.nl
Naadloze integratie
“We zijn enorm enthousiast over de naadloze integratie van het RFID-concept van Wasco binnen onze bedrijfsprocessen bij Scheer & Foppen Installatietechniek. Het heeft niet alleen onze efficiëntie verbeterd, maar ook onze traceerbaarheid en voorraadbeheer aanzienlijk vereenvoudigd. We kijken ernaar uit om onze samenwerking voort te zetten en verder te bouwen aan succesvolle resultaten.”
Florian Sauer – Projectleider bij Scheer & Foppen Installatietechniek
Al het benodigde op voorraad
“Wasco belooft dat als je hun adviesvoorraad opvolgt, je 95% van de storingen direct kunt verhelpen bij de klant. Dat heb ik in de praktijk gelukkig ook ervaren, en nu nog steeds. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik een benodigd onderdeel niet bij me heb.”
Pieter van Griensven – Verwarming Service Pieter van Griensven (in Koppeling, januari 2020)
Al het benodigde op voorraad
“Het is monteurs eigen om alle reserveonderdelen in de bus te willen hebben. Dan weten ze zeker dat ze nooit misgrijpen. Met de RFID-scan weten we binnen een halfuur wat er in een servicebus zit. Je hoeft ze niet meer helemaal leeg te trekken en alle onderdelen te tellen. Dat geeft ons sneller inzicht in de omloopsnelheid van materialen, waardoor we monteurs makkelijker kunnen overtuigen dat ze echt niet alles in de bus hoeven te hebben. Ratio komt dan voor het gevoel. We kunnen onze mensen dus snel laten zien wat er gebeurt op het gebied van voorraad. Z o creëer je bewustwording en haal je ook een stuk angst over eventueel misgrijpen weg.”
Cor van den Heuvel – Directeur Breman Service Rotterdam (in Koppeling, oktober 2018)