Op pad met Dylan Verhoef - Wasco

Op pad met Wasco’s Field Service Engineer Dylan Verhoef

Wasco’s Field Service Engineer Dylan Verhoef neemt je een dagje mee op pad. Hij biedt technische ondersteuning bij aircoprojecten van installateurs op locatie. Deze keer gaat hij op weg om te helpen bij een storing in een groot distributiecentrum. Hij werkt dan in opdracht van een installateur die technische ondersteuning op locatie nodig heeft.

Informatie verzamelen

“Voordat ik op pad ga, ga ik op kantoor in gesprek met mijn collega’s van de binnendienst. Hier hoor ik alles over de gemelde storing. De binnendienst biedt telefonische ondersteuning en doet tegelijkertijd mijn planning. Als de storing telefonisch niet opgelost kan worden, word ik ingeschakeld. Bij de storing van vandaag zijn er klimaatklachten. Het gebouw komt niet op de gewenste temperatuur. Na alle informatie over de klacht te hebben verzameld, ga ik op pad.”

Probleem achterhalen

“Op locatie probeer ik altijd zoveel mogelijk informatie te verkrijgen. Dat doe ik door goed te luisteren naar de gebruiker. Ik vraag naar het gebruik van het systeem en de momenten waarop de problemen voorkomen. Tijdens deze klus is er iets mis met de buitendelen. Elk buitendeel kan de temperatuur van maximaal 64 kantoren regelen. Ik heb mijn tas met gereedschappen altijd mee, maar ik kan ook veel met mijn laptop.”

Mogelijke storingen uitlezen

“Ik koppel mijn laptop aan het buitendeel. Op mijn laptop zie je de software die we gebruiken om het systeem en mogelijke storingen uit te lezen. Al die data van bijvoorbeeld de sensoren verzamelen we en zien we terug in grafieken. De storing bij dit distributiecentrum pak ik softwarematig op. Hierbij ga ik in de basis uit van de sensoren. Je mag aannemen dat die goed zijn, maar dat weet je maar op één manier zeker: nog een keer meten op locatie. Dit doe ik altijd met de digitale manometer.”

Nameten en controleren

“De waarden van de digitale manometer komen gelukkig overeen met de software. Door de software te herprogrammeren is de storing waarschijnlijk opgelost. Ik doe dan nog wat extra controle. Ik meet de waarden na in het stroomcircuit. Een airco functioneert namelijk voor 70% op elektrotechnische componenten. Ik kijk of alles goed werkt en of het functioneert zoals het zou moeten functioneren.”

Nog één keer checken

“Alles is in de basis weer op orde, maar toch check ik alles nog een keer. Hiervoor controleer ik de centrale regelaar. Met deze regelaar zou je de 64 binnendelen in één keer kunnen aansturen en controleren. Ook kan je storingen uitlezen en tijdschema’s programmeren. Dit is eigenlijk ter controle om te kijken of alles nog juist ingesteld staat en of er nog onderliggende zaken zijn waarmee ik rekening moet houden.”

Werkrapport maken

“De storing is opgelost. In totaal ben ik ongeveer twee uur op locatie bezig geweest. Dit verschilt per storing. Elke klus is anders en dat houdt dit werk zo afwisselend. Het uitdagende aan deze klus was de grootte van de installatie. Voordat ik vertrek, maak ik altijd een werkrapport van de storing. Hierin staat wat ik heb gedaan en wat de oplossing was.”

Contact met de binnendienst

“Na de storing bel ik altijd even met iemand van de binnendienst. Ik vertel hem over de oorzaak, eventuele bijzonderheden en de mogelijke gevolgen van de storing. Ik hoor ook meteen of ik een andere opdracht kan oppakken. De installateur die ons inschakelt, is overigens ook altijd aanwezig op de klus. Als er geen klus meer is, ga ik naar kantoor. Daar is altijd wel wat te doen.”

Vaker op pad met een expert?