Op pad met Kevin van den Heuvel - Wasco

Op pad met Remeha's Kevin van den Heuvel

Kevin van den Heuvel is werkzaam als field service engineer bij Remeha. Hij houdt zich bezig met storingen en het inbedrijfstellen van cv-ketels, warmtepompen en staande ketels. Hij neemt je een dag mee op pad in Apeldoorn, waar hij zorgt voor de inbedrijfstelling van een warmtepomp. De installateur heeft Remeha gevraagd om de koudemiddelhandelingen uit te voeren voor deze klus, dus daar gaat Kevin mee aan de slag.

Gegevens checken

“Voordat ik naar de klus ga, check ik de klantgegevens. In ons programma vind ik alle informatie die ik nodig heb, zoals het eerdere contact met de binnendienst en de gegevens van het toestel. Zo weet ik meteen wat er op locatie moet gebeuren. Mijn bus is altijd klaar voor gebruik, zodat ik snel kan uitladen. Op de tweede foto ben ik al bezig met het pakken van  gereedschap, waaronder de vacuümpomp, zodat ik snel kan starten met de werkzaamheden.’’

Buiten-unit aansluiten

“Ik begon de klus met het aanleggen van de leidingen van de buiten-unit. Hiervan heb ik de bovenste leiding al aangesloten. Ik maak nu een flare om de andere leiding op het buitendeel aan te sluiten. Later werk ik de leidingen nog af. Deze worden namelijk ook nog netjes afgetaped met een speciale tape, waarmee ze bestand zijn tegen weersinvloeden en eventuele dieren in de omgeving.’’

Perskoppelingen monteren

“Hier ben ik bezig met het monteren van perskoppelingen voor de aansluiting aan het binnendeel. Normaal gesproken gebruik ik geen verschillende aansluitingen binnen en buiten, maar in dit geval moest het wel omdat de standaard koppeling ontbrak.’’

Afpersen en lekdichtheid controleren

“Ik heb de leidingen inmiddels aangesloten en ga nu de leidingen afpersen met behulp van de stikstoffles. Ik lees de druk af met behulp van de manifold. Daarna moet ik een half uur wachten om te checken op lekdichtheid. Als er een lek is, moet het afpersproces opnieuw gedaan worden. Bij een eerste inbedrijfstelling is de installateur altijd aanwezig, zodat ik het proces kan uitleggen en tips kan geven. Deze keer kwam hij langs vanwege een vraag, waarna we samen het proces hebben doorgenomen.’’

Nog één keer checken

“Tijdens het half uur wachten ga ik in gesprek met de eindgebruiker. Dit is de klant van de installateur, die op zijn beurt weer onze klant is. Die heeft vaak vragen over het proces, dus ik leg uit waar ik mee bezig ben, zoals de standtijd voor het afpersen. Dit soort gesprekken heb ik bijna altijd tijdens het wachten. Zodra alles is goedgekeurd, kan ik doorgaan met vacumeren.’’

Parameters instellen

“Na het vacumeren en de standtijd kunnen de kranen van het buitendeel geopend worden. Vervolgens stellen we de warmtepomp in bedrijf. Via bluetooth koppel ik mijn telefoon aan de warmtepomp en gebruik ik de smart start app om de meeste parameters in te stellen. Daarna finetune ik alles met de smart service app. Dit duurt maximaal 10 minuten. Samen met de installateur loop ik de parameters door, zodat hij bij storingen weet hoe alles staat ingesteld. Daarna is de klus klaar!’’

Contact met de binnendienst

“Als ik snel klaar ben met een klus, bel ik naar kantoor. Daar rekenen ze meestal op 4 tot 6 uur voor het inbedrijfstellen van een warmtepomp. Vaak wordt er nog een storing achteraan gepland, afhankelijk van de uitloop van de inbedrijfstelling die er altijd kan zijn door omstandigheden. De dag sluit ik af met het bespreken van de planning voor de volgende dag. Als dat geregeld is, rijd ik naar huis. In dit geval ga ik nog langs kantoor om spullen voor de volgende dag op te halen en controleer ik via de werktelefoon of alles is afgestemd.’’

Vaker op pad met een expert?